2018-11-24 19:06:37
Relacja z warsztatów „Razem dla klimatu”, które odbyło się w Szkole Podstawowej w Przygodziczkach w dniu 20.11.2018r
Kolejne spotkanie aktywnych nauczycieli i osób zainteresowanych tematyką klimatyczną odbyło się w części wielkopolskiej Doliny Baryczy , tym razem bardzo gościnnie uczestników projektu przyjęła Pani Renata Skorupa dyrektor Szkoły Podstawowej w Przygodziczkach. Przeszkodą nie było nawet to, iż szkoła właśnie jest w trakcie gruntownego remontu połączonego z termomodernizacją. Wszyscy zostali zaproszeni do sali Świetlicy Wiejskiej, gdzie teraz też uczniowie uczą się i czekają na swoje wyremontowane i energooszczędne klasy lekcyjne.
Nauczyciele licznie przybyli ze szkół z Przygodzic, Wysocka , Chynowej, Huty i oczywiście z Przygodziczek. Miła atmosfera spotkania sprzyjała wspólnym dyskusjom i wymianie doświadczeń o tym jak możemy w sposób ciekawy i atrakcyjny edukować o zapobieganiu zmianom klimatu
Spotkanie rozpoczęła p. Renata Skorupa jako autorka gry edukacyjnej pt. „ DOBRY KLIMAT” , która została wyróżniona w konkursie ogłoszonym przez Partnerstwo dla Doliny Baryczy ” przy wsparciu Stowarzyszenia Ekologicznego EKO-UNIA. w ramach małych Grantów Edukacyjnych na najciekawszą pomoc edukacyjną służącą edukacji na rzecz przeciwdziałania skutkom zmiany klimatu w Dolinie Baryczy. Pani Renata zaprezentowała prototyp gry, dzięki której będzie można zachęcić uczniów do działań zmierzających do podejmowania w życiu codziennym decyzji chroniących zasoby wody, przeciwdziałających zmianom klimatu, ochrony bioróżnorodności. Pomoc składa się z planszy, żetonów i kart z przykładami zachowań, nawyków, zasad postępowania (pozytywnych i negatywnych) w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz ograniczenia spalania paliw kopalnianych.
Na spotkanie przybyła również p. Beata Kątna z Ośrodka Folwark Jeździecki Jurand w Przygodziczkach współautorka drugiej wyróżnionej gry edukacyjnej pt „ Kropla drąży skałę”. Gra składa się z planszy oraz kart osobowych oraz kart atrybutowych. Wyjątkowe w tej grze jest, iż autorki nawiązały do realiów regionu, faktycznych postaci , które opowiadają o swoim życiu, pracy i pasjach i to jest punkt wyjściowy do wielu pytań i odpowiedzi dotyczących zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnych postaw względem środowiska przyrodniczego.
Bardzo ciekawe i pełne entuzjazmu prezentacje dotyczące planowanych gier uruchomiły dyskusje uczestników pod kątem przydatności na zajęciach edukacyjnych. Uczestnicy podkreślali, iż najlepszą metoda jest edukacja poprzez zabawę, ciekawą grę.
Prowadząca warsztaty Zofia Pietryka ze Stowarzyszenia na rzecz Edukacji zachęciła do podzielenia się co pomaga przy edukacji o klimacie, uczestnicy wymienili m. innymi potrzebę edukacji od najmłodszych lat nt. skutków zmiany klimatu, budowanie większej świadomości u dzieci i dorosłych w tym wpajanie wzorców postepowania . Motywacją jest też dbałość o piękną przyrodę, wiara w to że możemy coś zmienić jeżeli będziemy wspólnie działać. Pomaga wsparcie środowiska, entuzjazm i pasja ludzi zajmujących się edukacją o przyrodzie , miłość do natury. Chcemy osiągnąć zaciekawienie, chęć zmian u odbiorcy, chcemy zachęcić do korzystania i docenienia produktów lokalnych. Unosi nas chęć zmian i zrozumienie tematu u odbiorcy.
Uczestnicy spotkania podkreślili, iż przeszkadzają stare nawyki i brak świadomości ekologicznej. Problemem też jest konsumpcyjne podejście do życia, postawa narzekania na wszystko i wszystkich i nie zwracania uwagi na własne postępowanie, często aspekt ekonomiczny ( brak środków materialnych) i tym tłumaczone jest np. palenie śmieci w piecu. Wielu ludziom wydaje się, iż zmiany klimatu nie zależą od nas.
Po takim ćwiczeniu był czas na degustację produktów lokalnych : soki, jabłka i gruszki od lokalnych producentów mających certyfikat Dolina Baryczy Poleca, ciasto z lokalnej cukierni – to też sposób na zapobieganie emisji gazów, gdyż takie produkty nie wymagają dalekiego transportu, wytwarzane są na miejscu.
W drugiej części warsztatu nauczyciele w grupach wymieniali się doświadczeniami dotyczącymi pomysłów i zadań do realizacji podczas zajęć edukacyjnych. Uczniowie przedszkoli i w klasach I-III podczas wycieczek poznają rośliny i zwierzęta ekosystemu : pola, łąki, stawu. Dla starszych uczniów ciekawe są wycieczki do sortowni odpadów, tak żeby bezpośrednio zobaczyli efekty segregacji.
Ciekawym pomysłem uczestników warsztatów jest opracowanie zbioru zadań tekstowych i tekstu dyktanda o tematyce klimatycznej .
Jeszcze raz dziękuję wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i aktywną wymianę doświadczeń, a gospodarzom za opowiedzenie o planowanych grach edukacyjnych , jako inspiracji do działań.
Zofia Pietryka koordynator projektu.