2018-11-24 20:21:22
Warsztaty Razem dla KLIMATU” w Schronisku Młodzieżowym w Krośnicach w dniu 21 listopada
Każdy z warsztat jest inny, inspiracje edukacyjne przedstawicieli ośrodka lub szkoły wyzwalają inną energię, inne pomysły.
Tym razem w schronisku młodzieżowym była możliwość zmiksowania wiedzy doświadczonych nauczycieli i edukatorów i chęci poznawania otaczającego świata przez młodych leśników z Technikum Leśnego w Miliczu.
O tym jak można edukować w oparciu o potencjał przyrodniczy Doliny Baryczy oraz z wykorzystaniem nowoczesnej bazy dydaktycznej Centrum Edukacyjno- Turystyczno- Sportowego w Krośnicach opowiedziała p. Aleksandra Wasińska – ornitolog, pracownik i edukator Ośrodka Edukacji. Szeroka oferta edukacyjna skierowana do dzieci, młodzieży przyciąga wiele grup nie tylko z województwa dolnośląskiego. Szereg projektów pozwala na prowadzenie zajęć o tematyce dotyczącej walorów przyrodniczych regionu DB, zajęć terenowych na ścieżkach przyrodniczych oraz zajęć o tematyce odpadowej, dotyczących oszczędzania wody, klimatu i bioróżnorodności. Realizowane są też zajęcia przyrodnicze dla grup z lokalnych szkół głownie z gminy Krośnice.
W drugiej części spotkania Zofia Pietryka, która jest również edukatorem w OEE w Krośnicach zaproponowała wraz z młodzieżą „przetestowanie” pomocy edukacyjnych, które zostały zakupione w ramach projektu „Razem dla klimatu” dofinansowanego ze środków Programu „Działaj Lokalnie X” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce oraz Ośrodka Działaj Lokalnie Stowarzyszenie „Partnerstwo dla Doliny Baryczy” i gminę Milicz.
Uczestnicy w grupach zajęli się zadaniami tj. złożenie i uruchomienie Edukacyjnej ŻABY FOTOWOLTAICZNEJ oraz zapoznanie się i wyjaśnieniem jej działania, druga grupa zajęła się doświadczeniem dotyczącym tworzenia tornada a trzecia grupa doświadczeniem wyjaśniającym zmiany właściwości powietrza pod wpływem temperatury. Młodzi z zainteresowaniem przedstawili efekty swojej pracy, było to podstawą do dyskusji i wymiany informacji jakie jeszcze w szkole stosuje się metody do edukacji o tematyce klimatycznej. Przydała się również plansza „Jak prawidłowo segregować odpady” i „Odnawialne źródła energii”. Następnie przyszła kolej na „ Recykling-cykl życia plastiku – 13 kart-plansz demonstracyjnych”, wspólna gra pozwoliła zrozumieć z czego i jak powstaje plastik, jak się go przetwarza, odpowiedzieć na pytanie co wykonuje się z plastiku, dlaczego tak ważna jest prawidłowa segregacja i co można zrobić z przetworzonego plastiku. Nauczyciele zainteresowali się wykorzystaniem pomocy na swoich zajęciach.
Czas szybko minął ale udało się w krótkiej przerwie jeszcze skosztować pysznych i zdrowych soków i jabłek z pobliskich sadów oraz smakołyków z lokalnych cukierni.