2018-11-25 11:37:45
Relacja z warsztatów „ Razem dla Klimatu” które odbyły się w dniu 23 listopada w Stacji Ornitologicznej Uniwersytetu Wrocławskiego.
W piątek rano do Stacji Ornitologicznej UW w Rudzie Milickiej zawitała 20 osobowa grupa uczniów ze Społecznej Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren w Miliczu wraz z p. Magdą Bieńkowską . Przywitani przez organizatorki spotkania p. Beatę Orłowską pracownika Uniwersytetu Wrocławskiego i Zofię Pietrykę, która od lat współpracuje ze stacją w zakresie edukacji.
Przy wejściu uczniowie wylosowali kolorowe karteczki zostali podzieleni na cztery grupy, zajęli odpowiednie miejsca w sali warsztatowej, która najczęściej służy do zajęć dla studentów biologii. Tym razem młodsi „studenci” mogli dowiedzieć się co to są zmiany klimatu, co oznaczają dla zwykłego człowieka. Pani Beata Orłowska w ciekawy sposób z wykorzystaniem wielu zdjęć i rysunków, zaprezentowała, co dzieje się na naszej planecie na skutek zmian klimatu. Zwróciła uwagę na przyczyny powstawania zanieczyszczeń powietrza, duże wrażenie zrobiły zdjęcia przedstawiające fabryki, elektrownie, środki transportu, hodowlę zwierząt. Aforyzm autora „Małego księcia” Antoine de Saint-Exupéry „ Ziemi nie dziedziczymy po naszych rodzicach, pożyczamy ją od naszych dzieci” było zapowiedzią drugiej części warsztatów, czyli co my możemy zrobić aby pomóc w ograniczaniu skutków zmian kliamtu.
Jako przerywnik do dalszej pracy „naukowej” młodzież została poproszona przez Zofię Pietrykę do pomocy przy przeprowadzeniu doświadczeń, ochotników było dużo i nawet kilkakrotne powtarzanie ćwiczenia nie zniechęciło ich do poznawania praw fizyki i chemii. Bo przecież przekonanie się, iż powietrze też ma swoją objętość i pod wpływem temperatury ją zwiększa okazało się „dziecinnie” proste a zrobienie tornada skończyło się jeszcze „mini” powodzią. Ale wszystko udało się przeprowadzić i uczestnicy na pewno zapamiętają, że ocieplenie klimatu i zmiany warunków w atmosferze mogą wywołać groźne konsekwencje tj. wichury, powodzie i tornada.
Kolejne zadanie polegało na zidentyfikowaniu przyczyn powstawania efektu cieplarnianego. Pani Zosia rozdała dla grup rysunek przedstawiający przyczyny tego zjawiska a uczniowie wybierali odpowiednie zdania. Czy zatem śpiew ptaków, zapach kwiatów, szum wody jest przyczyną ocieplania klimatu? Młodzi „studenci” bez problemów wybrali właściwe przyczyny tj: dym z kominów, spaliny samochodowe, spalanie śmieci i produkcja prądu! Efekty swojej pracy przedstawiciele grup nakleili na wspólny plakacie.
Kolejne ćwiczenie przeprowadziła p. Beata, tym razem grupy dostały na stoliki różne wycinki przedstawiające różne sytuacje i rzeczy np. jedzenie, środki transportu, sprzęt AGD, opakowania itp.
Zostały wywieszone dwa plakaty (wykorzystane już stare kalendarze i wycinki z zużytych gazet)jeden plakat z kartką czerwoną a drugi z zieloną. Zadaniem uczestników było wybranie wśród wycinków właściwych zdjęć przedstawiających odpowiednie postawy wobec zmian klimatu. Przy zielonej kartce takie, które nie szkodzą środowisku a na czerwonej te, które powodują powstawanie gazów cieplarnianych i „zużycie” zasobów naturalnych. BRAWO! Dzieciaki poradziły sobie bardzo dobrze, trochę przy tym było twórczego szumu ale Pani Zosia była dumna ze swoich uczniów, zdali egzamin !
Przyszedł czas na przerwę, podczas której uczestnicy zostali zaproszeni do kuchni, a tam czekał na nich lokalny poczęstunek , sok jabłkowy , jabłka i ciasto zostało „wymiecione” do okruszka.
W drugiej części zajęć młodzi zostali podzieleni na dwie naprzemienne grupy , jedna grupa poszła z p. Beata Orłowską na obserwacje ptaków przy karmniku, zaopatrzenie w profesjonalne lornetki mogli podpatrzeć zachowanie sikorek, kowalików, które już zaglądają do karmnika i szukają pożywienia gdyż robi się coraz zimniej. Druga grupa została z p. Zofią Pietryką i przeprowadziła analizę wykorzystania przez nas zasobów naszej planety w oparciu o Kalkulator dwutlenku węgla. Każdy powinien to zrobić, wybierając odpowiednio wartości dotyczących naszego zapotrzebowania na energię, wodę, transport, żywność można określić jaką emisję CO2 powodujemy w codziennym życiu. My przetestowaliśmy osobę żyjącą wg zasad „czerwonej” postawy wobec środowiska. Dzieci przekonały się, że wówczas potrzeba nawet 200 planet takich jak Ziemia a przecież mamy tylko jedną. Czyli każdy i duży i mały powinien odpowiednio wybierać w życiu codziennym.
Czas szybko minął i na pewno jeszcze będziemy kontynuować tą tematykę wraz z dziećmi i ich rodzicami. Jeżeli ktoś chce sobie sprawdzić jak wykorzystuje zasoby Ziemi to można sprawdzić od linkiem http://ziemianarozdrozu.pl/kalkulator. Naprawdę warto!