2022-12-18 17:05:19
W ramach projektu, zajęcia o zmniejszaniu śladu węglowego dla których inspiracją były materiały na stronie WWF przeprowadzono w 8 szkołach Doliny Baryczy,utworzono 11 grup projektowych, zaangażowało się 34 uczniów, 8 nauczycieli - opiekunów grup projektowych( w ramach wolontariatu), w zajęciach uczestniczyło 344 uczniów (od I do VIII klasy)
Grupy projektowe:
z gminy Przygodzice: Szkoła Podstawowa im. Polskich Olimpijczyków w Dębnicy
z gminy Odolanów: Szkoła Podstawowa im. Jana pawła II i gen. Kazimierza Glabisza w Odolanowie
z gminy Cieszków: Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Pakosławsku
z gminy Żmigród: Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Powidzku
z gminy Krośnice: Zespół Szkół w Krośnicach, Szkoła Podstawowa im. I. Łukasiewicza i Szkoła Podstawowa w Kuźnicy Czeszyckiej
z gminy Milicz: Szkoła Podstawowa we Wróblińcu
z gminy Twardogóra: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana pawła II w Twardogórze
W dniu 14 grudnia 2022 odbył się wspólny wyjazd dla wszystkich uczniów realizujących projekt oraz ich nauczycieli do Żmigrodu i Korzeńska.
Autobus czekał w Odolanowie na grupy projektowe z częśći wielkopolskiej a w Miliczu grupy ze szkół z częsci dolnośląskiej.
Zwiedzanie Zespołu Pałacowo- Parkowego w Żmigrodzie rozpoczęliśmy od Baszty - dużo informacjo o historii tego miejsca przekazała nam pani przewodnik z Informacji Turystycznej, potem jeszcze powędrowaliśmy do ruin i parku. Następnie pojechaliśmy do Korzeńska gdzie zatrzymaliśmy się przy krzyżu pokutnym - Hanna Jankowska opowiedziała o historii tego miejsca. Zajrzeliśmy na chwilę do budynku w którym planowane jest Centrum Energii Odnawialnej i Bioróżnorodności, aktualnie odbywa się remont.
W świetlicy w Korzeńsku już na wszyskich czekała gorąca herbata, szybko tez został zrobiony stół z lokalnym poczęstunkiem: drożdżówki iciastka z piekarni Edward Rybka, soki i jabłka z tłoczni Pochodyła i sok malinowy z Chaty Łaniaków, mające certyfikat Dolina Baryczy Poleca.
Na galę projektu dotarli też zaproszeni goście: Joanna Monastyrska - sekretarz gminy Żmigród, Mariusz Clapka - radny gminy Żmigród, Edyta Grzybkowska z Zespołu Placówek Kultury w Żmigrodzie i sołtys Korzeńska - Aneta Ratajewska
I część spotkania to podsumowanie zadań realizowanych w szkołach. koordynator projektu Zofia Pietryka przygotowała prezentację w której wykorzystała informacje z "fiszek projektowych" i zdjęcia. Uczniowie z poszczególnych grup projektowych miała możliwość refleksji, wniosków dotyczących przeprowadzonych zajęć.Najbardziej ciekawe okazały się eksperymenty i badania dotyczące czystości powietrza.
Podczas II części Roman Guziak, Renata Hebda i Joanna Pusz ze Stowarzyszenia Ekologicznego "Etna" zaprezentowali jakie są możliwości ograniczania śaldu węglowego, wynikające z inicjatyw lokalnych, zdalnego wolontariatu oraz tworzenia wiosek energetycznych. Miało to charakter dyskusji z uczestnikami, podczas której były zgłaszane i zapisywane propozycje do oferty planowanego Centrum.
W III częsci warsztatowej, uczestnicy, zarówno młodzież jak i dorośli zostali podzieleni na grupy dyskusyjne zgodnie z gminą, w której mieszkają. W grupach planowali własne działania w zakresie proponowanych incjatyw a następnie prezentowali swoje pomysły.
Wśród pomysłów pojawiły się: utworzenie łąk kwietnych i ogrodów bioróżnorodnośći, domki dla owadów, miejsc przyjaznych ptakom itp. Zgłoszone pomysły będą podstawą do planowania kolejnych projektów, do których zostanie zaproszona młodzież wraz z dorosłymi.
Na koniec uczestnicy zostali poproszenie o odpowiedź na 5 pytań dotyczących realizowanego projektu.
Najbardziej zainteresowało ich to, że mogli wczuć się w rolę nauczyciela, informacje dotyczące śladu węglowego, przygotowania do własnych zajęć.Uczestnicy podkreślili, że lokalny poczęstunek im bardzo smakował.
Uczestnicy nauczyli się jak dbać o przyrodę, szacunku dla planety,dowiedzieli się co to jest ślad węglowy i jak można go zmnaijszać w codziennym życiu. Nauczyli się współpracy
Ważne dla nich było zaplanowanie swoich zajęć, zaprojektowanie doświadczeń i prezentacji, które zainteresują klasę. Ważne było podsumowanie działań w szkołach na forum publicznym. Praca w grupach i możliwość zaplanowania inicjatyw ekologicznych
Najbardziej trudne było zorganizowanie działania, przygotowanie się do lekcji, skupienie uwagi uczniów, wystą pienie przed klasą oraz publiczna prezentacja projektu.
Nie podobało się to, że jest wysoki ślad węglowy i brak zainteresowania wśród społeczeństwa, co powoduje niszczenie planety. podkreślili, że pogoda nas nie oszczędzała i był duży mróz. Znaczna większość wpisała, że wszystko im się podobało.
Relacja z projektu została również zamieszczona na portalu www. edukacja.barycz.pl w zakładce WYDARZENIA